صفحه اصلی معادن گچ در کلانشهر اصفهان اجازه فعالیت ندارند

معادن گچ در کلانشهر اصفهان اجازه فعالیت ندارند

معادن گچ در کلانشهر اصفهان اجازه فعالیت ندارند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد سرجوقیان معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: بر اساس طرح جامع مقابله با گردوغبار، همه معادن گچ موجود در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان باید تعطیل شوند.
وی اضافه کرد: بیشتر کوره‌های گچ پزی اطراف اصفهان نیز بدنبال تعطیلی معادن و نبود مواد اولیه درخواست تغییر کاربری داده‌اند که این مساله در دستور کار استانداری قرارگرفته است.

معاون امور معادن سازمان صمت استان افزود: در قانون معادن، ذکرشده که مرمت و بازسازی پس از پایان بهره‌برداری بر عهده اداره کل منابع طبیعی است، این موضوع که بهره‌بردار در زمان بهره‌برداری مرمت را انجام دهد نیز در دستور کار قرارگرفته است.
به گفته وی، باوجود ابلاغ کاهش آلایندگی به همه معادن و نظارت مستمر سازمان صمت و استقرار مسئول فنی سازمان نظام‌مهندسی، در صورت مشاهده، سازمان محیط‌زیست نیز می‌تواند با معدن متخلف برخورد کند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان مجموع مجوز‌های معدن استان را یک هزار و ۳۰۰ فقره اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۸۴۳ معدن پروانه بهره‌برداری، ۱۵۰ معدن مجوز برداشت شن و ماسه و طرح‌های عمرانی و ۳۰۰ معدن نیز پروانه اکتشاف و گواهی کشف دارند.
سرجوقیان بابیان اینکه ۱۳۶ معدن در کلانشهر اصفهان درزمینهٔ تولید سنگ تزیینی، مصالح ساختمانی، سنگ‌آهن، سرب و روی فعالیت می‌کنند، افزود: انواع سنگ‌های ساختمانی شامل مرمریت، تراورتن، مرمر، گرانیت با رنگ‌های مختلف، مواد فلزی شامل طلا، سرب، روی، آهن و مس، مواد غیرفلزی شامل بنتونیت، دولومیت و خاک‌های صنعتی همچنین انواع مصالح ساختمانی شامل شن و ماسه و گچ در استان اصفهان وجود دارد که این خطه را به استانی غنی ازنظر مواد معدنی تبدیل کرده است.
وی میزان تولید و ظرفیت اسمی معادن استان را افزون بر ۵۰ میلیون تن از انواع مواد معدنی شامل سنگ‌های تزیینی، مصالح ساختمانی، معادن فلزی و غیرفلزی عنوان کرد.
به گفته وی تولید واقعی معادن در سال ۱۳۹۹ افزون بر ۳۰ میلیون تن بوده است.
سرجوقیان افزود: مجموعه معادن استان برای ۱۲ هزار نفر اشتغال بطور مستقیم ایجاد کرده است.
وی افزود:به‌طور تقریبی نیمی از معادن استان انواع سنگ‌های تزیینی هستند و ازآنجاکه در استان اصفهان ۲ هزار و ۲۰۰ واحد سنگ‌بری فعال است، ماده معدنی تولیدشده در معادن به مصرف می‌رسد.
سرجوقیان بابیان اینکه از ۸۴۳ معدن فعال استان ۶۳۲ فعال و مابقی تعطیل هستند، افزود: معادن و محدوده‌های حبس شده، غیرفعال و راکد پس از شناسایی در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری برای مزایده عمومی در اختیار افراد واجد شرایط قرار خواهد گرفت.
وی برخی معادن اصفهان مانند نخلک را دارای ظرفیت گردشگری برشمرد و افزود: این معادن شناسایی‌شده‌اند و برای تقویت و توسعه گردشگری در دستور کار قرارگرفته‌اند.
گردشگری معدنی یکی از شاخه‌های ژئوتوریسم است. ژئوتوریسم، گردشگری آگاهانه و مسئولانه در دل طبیعت با شناخت پدیده‌های جغرافیایی و نحوه شکل‌گیری و تکامل آنهاست.
سرجوقیان با بیان اینکه معادن استان بطور تقریبی در همه شهرستان‌ها پراکنده است افزود: اردستان، اصفهان، خور و بیابانک، شاهین‌شهر، کاشان، نایین و نطنز از مناطق مهم معدن خیز استان است.
وی افزود: در سال گذشته، ۶۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از محل فعالیت معادن استان وصول شد.
استان اصفهان جایگاه نخست معادن فعال در کشور را دارد و میزان استخراج اجازه برداشت معدن صادره ۴ میلیون و ۲۵ هزار تن است.

درباره ما

شرکت تعاونی گچ مروارید خراسان منحصرترین تولید کننده انوع گچ سفید - گچ خاکی - دولومیت کلسینه - آهک صنعتی و ساختمانی در استان خراسان رضوی (نیشابور) در سال ۱۳۷۱ تاسیس گردید.

این شرکت با دارا بودن غنی ترین معدن کشور با خلوص بسیار بالا در حال حاضر با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰۰ تن گچ سفید ۳۰۰ تن گچ خاکی و ۱۰۰ تن آهک صنعتی و ساختمانی به فعالیت خود در این عرصه ادامه می دهد.

شرکت گچ مروارید خراسان با بهره گیری از توان علمی و فنی کارشناسان خود توانسته جایگاه ویژه ای در بخش تولید گچ ساختمانی و آهک در منطقه به خود اختصاص دهد.این شرکت بخش عمده ای از نیازهای صنایع فولاد - صنایع سیمان ساختمان و ... را تامین می نماید.